Vision 2015 is een vervolg op het in 2007 gepresenteerde strategische plan ‘Vision 2010’. Hieronder bracht het concern het aantal divisies terug naar drie kernonderdelen: Healthcare (medisch), Lighting (verlichting) en Consumer Lifestyle (consumentenproducten).

Topman Gerard Kleisterlee liet eerder doorschemeren dat het bedrijf onder het nieuwe plan door zal gaan op dezelfde weg. Een grote koerswijziging ligt ook niet voor de hand, aangezien Kleisterlee over ruim een half jaar het stokje doorgeeft aan Frans van Houten.

Zonder topman

,,Het is wel bijzonder dat de nieuwe doelen worden gepresenteerd zonder de nieuwe topman”, zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. Van Houten komt pas per 1 oktober in dienst bij Philips als operationeel directeur en wordt per 1 april 2011 bestuursvoorzitter.

Kleisterlee hintte er tijdens de aandeelhoudersvergadering in april op dat de winst per aandeel weer één van de belangrijke maatstaven wordt en waarschijnlijk zullen ook de margedoelen verder worden aangescherpt.

Financiële doelen

Eind 2008 liet Philips de financiële doelen los die hoorden bij 'Vision 2010'. Dit waren een verdubbeling van de ebita per aandeel ten opzichte van het beginpunt in 2007, oftewel een ebita-marge van 10 à 11 procent en een gemiddelde omzetgroei van minimaal 6 procent per jaar.

Het margedoel is voor 2010 alsnog in zicht gekomen, dankzij forse bezuinigingen. Philips zei in juli te rekenen op een winstmarge van ruim 10 procent. In 2009 haalde Philips nog een ebita-marge van 4,5 procent. De omzet daalde vorig jaar nog op jaarbasis. In het eerste halfjaar steeg het cijfer echter, op vergelijkbare basis, met 12 procent.

Led-verlichting

Analisten denken dat Philips vooral de margedoelstelling nog wel iets kan opschroeven voor de komende jaren. Versteeg van Theodoor Gilissen denkt dat het hoogstens naar 11 à 12 procent kan. Peter Olofsen van Kepler en Philip Scholte van Rabo Securities gaan voor de langere termijn uit van een marge van ruim 12 procent.

De analisten zien vooral bij de lichtdivisie ruimte voor verbetering van de winstgevendheid. ,,Dat kan dankzij de opkomst van Led-verlichting, waar hogere marges op zitten'', zegt Olofsen. Het huidige margedoel ligt hier tussen de 12 en 14 procent. Bij de gezondheidstak ligt het doel al wat hoger, tussen de 15 en 17 procent, en is er minder ruimte voor verbetering.

De laagste marges (8 à 10 procent) worden gehaald bij de consumentendivisie. ,,De televisie-activiteiten drukken de marges omlaag, uiteindelijk verwacht ik dat tv er wel uit gaat. Dan zullen de marges verder omhoog kunnen'', zegt Versteeg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl